إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

العيب فى الينكس ام المستخدم غبى

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • العيب فى الينكس ام المستخدم غبى

    بسم الله الرحمن الرحيم
    وبه نستعين
    والصلاه والسلام على المبعوث رحمه للعالمين
    سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
    وبعد
    اولا انا من مستدخدمى نظام الينكس الجدد
    (الجدد جدا)
    قرأت عن نظام التشغيل هذا
    (بالصدفه اثناء بحثى عن اشياء)
    حيث اننى مدمن بحث
    يعنى اى مشكله تقابلنى ابحث عن حل لها من خلال وقوع الكثير فيها من قبل
    او بمبدأ
    (مصائب قوم عن قوم فوائد)
    والحمد لله اوفق دائما فى ايجاد الحل
    لكن للاسف الشديد (الشدييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييد)
    ماعدا فى مشاكلى مع هذا النظام
    قررت ان اجرب هذا النظام فذهبت للبحث عن نسخه لكى اثبتها مع الوندوز اكس بى
    بالفعل نجحت فى الحصول على نسخه من (كى لينكس) توزيعه عربيه
    لكنى لم اكن اعرف معنى التوزيعه فى الاساس لكنى اخترتها لسهوله تركيبها مع نظام وندوز بدون قرص
    ولانها تعمل على نظام fat اوfat32
    حتى الان الحال ماشى وكله تمام
    قمت بتركيب النسخه رغم انى تعبت فى تركيبها ولكنى تعلمت
    __________________________________________________ ________________
    قمت بتشغيل الكمبيوتر على نظام لينكس من مدير الاقلاع
    ودخلت النظام من هنا تبدأ المشكله او المشاكل
    اولا
    __________________________________________________ _______________
    كارت الشاشه غير معرف
    كارت lan غير معرف
    كارت الصوت غير معرف
    ملفات النظام فين لا اعرف
    __________________________________________________ ________
    طبعا الحل عندى:shocking:
    فين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    فى البحث
    ابحث يا كنج عن تعريف كارت الشاشه فى نظام الينكس
    وتعريف كارت اللان
    وتعريف كارت الصوت
    وفين ملفات النظام الاقيها فين
    __________________________________________________ _____________
    بحثت الى ان تعبت
    فمن يشرح التعريف يتعامل معك على انك خبير فى النظام وحاصل على شهادات كمان
    يقول لك اذهب الى الملف الفلانى
    وقم بتعديله الى...........................الخ
    رغم انه كان من الممكن ان يقول لك اين يوجد الملف من الاساس
    كيف اقوم بتعديل او حتى قراءه ملف لا اعلم مكان تواجده
    (ان وجد)
    الا الله ثم
    الخبراء فى النظام!

    __________________________________________________ _____________________
    ثانيا التشتت
    من فيدورا الى ماندريك. الى سوزى او سوسى.............................الخ
    وانا تائه لا اعلم اى شىء عن اى شىء
    __________________________________________________ ________
    اكتشفت مؤخرا ان نظام كى لينكس يتبع سلاكوير
    لم ارى من تكلم عنه فى اى منتدى او موقع الا بشكل عرضى
    حتى فى مجتمع لينكس

    الموضوعات التى به هى
    باك تراك ..........................الخ
    لايوجد غير موضوع واحد تحت اسم
    كم هو حوالى عدد باكدجات السلاكوير
    _________________________________________________
    سؤال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما هو الباك تراك اساسا ماعلينا
    _______________________________________________
    من واقع تجربتى (تجربه البحث)
    اكتشفت ان كل ذكر ل لينكس يكون مقرونا بكلمه مشكله
    (مشكه فى ردهات........... فيدورا
    مشكله فى تعريف الكارت الفلانى على التوزيعه الفلانيه
    __________________________________________________ _______
    خلاصه الموضوع سؤاااااااال
    هل العيب فى المستخدم ام فى النظام ام فى القائمين على النظام

    __________________________________________________ ___
    من وجهه نظرى الشخصيه
    العيب هو القصور او التقصير فى شرح النظام
    ______________________________________
    اسف على الاطاله
    لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
    ____________________________
    لا بيدى سيف ولا تحتى فرس

  • #2
    السلام عليكم
    يعطيك العافية اخي اكريم
    هذه اولى ردودي في هذا المنتدى
    بدايةً دعنا لا نلقي باللوم على المستخدم فاي مستخدم جديد بحاجة الى من يدعمه
    في اولى خطواته في نظام لينكس
    انا لم اجد من يدلني على الطريق لكن قلت لنفسي ان لم اتعب في الحصول على المعلومة
    فلن اقدر قيمتها
    ولكن كنت الاحظ في كل المنتديات العربية - لا اقصد هنا التجريح - ليس هناك من يعطيك المعلومة دون
    ان يشعرك بانك على خطا او انك اقل منه, يعطون المعلومة بتكبر, حتى لوكان بحسن نية
    فانه يتعامل معك على انك ريتشارد ستلمان :fight2: او لينس تورفالدز
    لذلك لجات الى الكتب والى المواقع الاجنبية
    وها انا استخدم redhat linux بشكل ممتاز دون ان احتاج لمعونة احد
    ان اردت معرفة شيئ في النظام فالكتب موجودة ومحركات البحث موجودة ...
    فالمشكلة ليست بالمستخدم بل في طريقة ايصال المعلومة للمستخدم
    وشكرا لكم وسرني جدا المشاركة معكم
    اخوكم عز الدين /غزة / فلسطين
    PALESTINE
    GaZa

    Unix is user friendly. It's just selective about who its friends are

    تعليق


    • #3
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

      اول شي مرحبا بك في عالم لينكس

      و ثاني شي لماذا لاتجرب البحث في ارشيف المنتدى

      http://www.linuxac.org/archive/index.php

      فهو ارشيف لثلاث منتديات

      و من الظلم ان تقول انه لاتوجد مواضيع غير المشاكل

      تفضل للارشيف وستجد ما يرضيك

      اخوكم

      ابو ناصر

      تعليق


      • #4
        أخي الكريم kingsendbad
        انا برضه جديد جدا فى اللينيكس
        بل انا دلوقتى مش مسطب لينيكس على الجهازأصلا
        سطبت قبل كده سوزي 10 وكانت بدايتى مع الللينكس
        وكانت بداية غير ظريفة :bigsmile: وحصلي فيها مشكلة بعد ماسطبت وتمام واشتغلت بيه يومين تلاته كده
        طبعا بخبط فيه ويخبط فيا وبلاد تشيلنى وبلاد تحطنى :bigsmile: مره واحده الجهاز وقف
        فى ايه ؟؟طبعا مش عارف الجهاز مابيدخلش على الشاشة بتاعة اختيار نظام التشغيل اللى فى البوت
        ايه الحل مش عارف
        وطبعا لا عارف ادخل لا على اللينيكس ولا على الويندوز طيب أحاول انزل ويندوز من جديد مافيش
        طيب سوزي من جديد مايكملش
        الجهاز مش قاري الدرايفات أصلا
        حطيت المشكلة دي على المنتديات العربية عشان حد يجاوب مافيش (طبعا كنت بنزل سايبر بتاع واحد صاحبي عشان ادخل على المنتديات دي)
        عملت موضوع بنفس المشكلة على منتدى لينيكس كويتشانز ولا الهوا ماحدش أسعفنى غير بعد خراب مالطه
        رحت مفرمت الهارد ومقسمه من جديد وخسرت كل الداتا اللى كانت عليه واللى كانت مهمة جدا بالنسبة لى ومن يومها مانزلتش لينكس تانى على الجهاز
        بعد كده دخلت على لينكس كويتشانز لقيت واحد رد بكلام معناه ان ده بسبب ان برنامج الgrub وقع وعايز يتسطب تانى
        وطبعا الرسالة اللى كانت بتجيلي كان معناها كده بس صاحبك طبعا مش عارف ايه الgrub ده
        البرنامج ده زي المالتى بوت كده فى الويندوز يقرا كل انظمة التشغيل اللى على الجهاز ويدخلك على اللى انت عايزه منهم
        طبعا كانت تجربة سيئة للغاية فى حياتى الكومبيوترية:bigsmile: بس طلعت منها بحاجه مهمة جدا
        ان سواء كان العيب منى أو من النظام أو من الخبراء المعاونين فانا لازم أوصل فيه للى انا عايزه
        أوصل فيه للنقطة اللى لما أقف عندها أقول ده عيب من النظام مش منى انما غير كده يبقى العيب منى انا
        من حوالى اسبوعين جبت برنامج فيرتشوال ماشين (VM WARE WORKSTATION)بيعمل جهاز وهمي على جهازك هخصصله مساحة ان شاء الله وانزل عليه أى توزيعة وابدأ معاها واحدة واحدة
        بس مش حهدأ ان شاء الله غير لما اوصل فى اللينيكس للمستوى اللى يرضيني وميزة البرنامج ده ان لو حصل أى حاجه مش هتأثر على الجهاز بتاعى ولا الهارد لأنى أكأني شغال على جهاز منفصل تماما
        وطبعا كل العند ده والرغبة دي فى تعلم اللينكس يشفعله ويدعمه بقوة مميزات اللينيكس التى لا تعد ولا تحصى
        لأنه نظام فعلا بيحترم عقلية اللى بيستخدمه والله المستعان
        بالنسبة لكترة مشاكله فده سببه إن معظم اللى بيتعامله معاه هنا مبتدئين فطبيعى تكتر الاسئلة والشكاوى
        زي مبتدئين الوندوز بالظبط ساعات تلاقى واحد جاى يسئلك ازاى تسطب الياهو مثلا :bigsmile:
        طبعا أنا وجعتلك دماغك بس قلت أهي فرصة أقول اللى في قلبي بعد اللى حصلي :eviltongue:
        وبرضه أسلى عنك ان مش انت الوحيد اللى بتقايله مشاكل بالشكل ده
        وتحياتي ياباشا

        تعليق


        • #5
          السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
          الاخ العزيز Ev!l
          والاخ a.adlyy
          جزاكم الله خيرا
          __________________________________________________ _______________________
          اتوجه بشكر حار الى الاخ العزيز R-HaT على هذا الرابط
          عسى ان ينفعنى او ينفع اى زائر او عضو
          فجزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك
          __________________________________________________ _______________
          بدايه
          اود ان اقول ان طرحى للموضوع كان
          ولا زال
          بهدف ايجاد حل لمشكله قله المصادر لشرح الينكس
          وانا لا اعنى انها قليله الكم
          فالمنتديات والمواقع مليئه بكميات مهوله من المعلومات القيمه
          والتى احترمها جدا
          لكن 99% من هذه المعلومات تستهدف عدد قليل من مستخدمى الينكس
          او الذين حصلوا على معلومات كمبتدئيين من مواقع اجنبيه
          او اذكياء !!!!!!!!!!!!!!!!!
          (لانى بصراحه بعد تعاملى مع لينكس بدأت اشك فى ذكائى)
          __________________________________________________ ______
          من عده ايام قمت بتنزيل كتاب
          وهو كتاب قيم للغايه
          ويوجد به كم هائل من المعلومات المفيده
          لكن مع الاسف الشديد لم استفد منه
          لماذا؟؟؟؟؟؟؟
          لقد فهمت منه بقدر لا بأس به
          لكن مع الاسف لم استطع تنفيذ اى شىء من هذه المعلومات
          وذلك لان الكتاب(وكل الشروحات فى المواقع والمنتديات)
          تشتت القارىء
          لان التوزيعات كثيره جدا والكاتب يشعرك(كمبتدء)ان توزيعه ردهات مثلا
          لا تمت للينكس باى صله
          فيشرح لك الاوامر الخاصه بالردهات
          وانا كمبدىء لا انتظر لهذا الشرح بعين الاعتبار
          لان الكاتب يتكلم عن نظام لا اعرف عنه شىء
          وان عرفت فهو لا يهمنى فى شىء لانى استعمل
          سلاكوير
          __________________________________________________ _______
          اذا الحل
          ان يكون هناك موضوع يتكلم عن لينكس
          (الخطوط العريضه)
          التى يتخدمها اى مستخدم لنظام لينكس مهما كانت التوزيعه التى يعمل عليها
          __________________________________________________ ________
          فان كان هذا الموضوع موجود بالفعل
          فاتمنى من الاخوه الاعضاء والمشرفين ان يدلونا على رابط الموضوع
          __________________________________________________ ___________
          ان كان لا يوجد هذا الموضوع فاقترح ان يكون هناك
          موضوع بهذا الشكل
          ___________________________
          جزاكم الله خيرا وسدد خطاكم
          لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
          ____________________________
          لا بيدى سيف ولا تحتى فرس

          تعليق


          • #6
            السلام عليكم

            أخي الكريم: إبحث في هذا المنتدى عن كتاب لينكس الشامل
            هذا الكتاب يتحدث عن نظام التشغيل لينكس باللغة العربية, وهو كعنوانه "شامل" لكل شيء تقريبا, و يناسب المبتدئين و المتقدمين.

            تعليق


            • #7
              بص يابني

              استخدم slax live cd
              افصل hard بتعاك و عييش:cheerleader2:
              علي فكره slax نسخه سهله جدا
              حتي انك ممكن تصنع نسخه خاص بيك من windows
              والنسخه 200 mb بس ممكن تنزله علي الرام لو عاوز :no_comment:


              علي فكره انت دحكتني
              سلام
              التعديل الأخير تم بواسطة Raiden.Xii; الساعة 29-09-2006, 07:36 AM.

              تعليق


              • #8
                دا موضوع انا كنت طلب في مساعده
                مشكور علي من حول مسعدتي
                http://linux4me.linuxac.org/ib/index...topic=3370&hl=
                بس انا مفهمتش حاجا
                سلاام

                تعليق


                • #9
                  يا جماعة أنا مقدر الوضع الذي أنتم فيه ..

                  ومن قال أنه لم يمر بما مررتم به فهو كاذب .. كلنا نبدأ بدايات بسيطة كبداياتكم وكلنا بحاجة لمعلومات .. لكن هناك فئة من اليائسين المحبطين الذين يدخلون اليأس إلى نفسك ويبددون أي شعور بالحماس لديك للتعب في كتابة موضوع من أجلهم .
                  أنا أعلم أن المفروض أن الإنسان يكتب المعلومة لا لتكون لشخص بعينه ولكن لأي شخص يستفيد .. لكن هذا الإنسان من مشاعر..

                  أولاً - هناك خطأ منا نحن السابقون (وليس الخبراء) .. فالناس يتوقعون أن نكتب عن تجاربنا وما وقعنا فيه من أخطاء حتى لا يقع فيها من يأتي بعدنا (لكن هناك مشكلة أن الكثيرين لا يقرأون ) ..

                  ثانياً - من الخطأ على المستخدم أن يسارع للتنصيب قبل أن يقرأ جيداً ويجمع المعلومات الكافية ويحدد احتياجاته ثم يعرف نقطة البداية التي ينطلق منها ..
                  بمعنى :
                  أنه ليس من المعقول أن ينطلق المرء من توزيعة متقدمة جداً مثل سلاكوير أو (SLAX) فهذه عندما يستخدمها المستخدم العادي عليه أن يستغني عن الماوس في 90% من الإجراءات فيها ويعتمد على سطر الأوامر .. وإن كان يريد توزيعة يستطيع المبتدئ أن يصفها بأنها أغبى توزيعات لينكس فهي سلاكوير Slackware والسبب لأنه لا يستطيع التعامل معها ويجدها سطر أوامر صرفاً ..
                  دبيان ومنها (أربيان وجواثا ويوبونتو وكيبونتو وغيرها) كانت هي الأخرى صعبة ولكنها أصبحت الآن خيار المستخدم المبتدئ حتى أسهل من فيدورا بفضل أدوات apt والتي تتيح للمستخدم عمل داون لود للبرامج وتنصيبها بنفس الوقت بضغطة زر .. إضافة إلى أن مستودعات دبيان تعد الأضخم عالمياً بعدد البرامج والحزم حتى أن كثير من التوزيعات تعتمد عليها ..

                  فيدورا سهلة لكني أعتبرها بالدرجة الثانية بعد أربيان وجواثا لأني مجرب أكثر من 200 توزيعة منذ أكثر من ثلاث سنوات وأنا أضع وأزيل ربما أني خسرت وقتاً طويلاً كان يفترض أن أستثمره في التطوير لكني أنا أحب التجربة بل وأعشقها ..

                  المسألة محتاجة شوية صبر مع شوية عزيمة مع شوية قراءة ..

                  انتبهوا يا مبتدئين تستخدموا توزيعات سلاكوير أو أي توزيعات مبنية عليها أو توزيعات جنتو لأنها ليست للتجربة .. أنا شخصياً أجد صعوبة بالغة في التعامل مع سلاكوير .. ولم يسبق لي تجربة تنصيب جنتو ولا أفكر في ذلك خلال هذه الفترة ..

                  فلا يمكن تصور أن يقفز الإنسان سلماً كاملاً دفعة واحدة دون أن ترتبط تلك القفزة بإصابات

                  الخلاصة :
                  الترتيب والتسلسل المنطقي للمستخدم الجديد هو كالتالي :
                  1. أربيان أو جواثا : لسهولتهما ولوجود دعم فني مباشر من قبل مطوريها ..
                  2. يوبونتو أو كيوبنتو
                  3. فيدورا .
                  4. سوزي أو دبيان الأم.
                  5. فيكتارا (مبنية على سلاكوير لكنها ملطفة ومحسنة ولا يضطر المستخدم فيها إلى استخدام سطر الأوامر إلا قليلاً).
                  6. سلاكوير (والأفضل سلاكس).
                  7. بنتو.
                  ثم انطلق لما شئت من التوزيعات ..

                  لكن لتعلم أخي الكريم أن لينكس هو سطر الأوامر فلاتنساه مع سهولة الماوس ..
                  لأنه هو خيارك للحصول على الشهادات المعتبرة ..
                  فعند تقدمك لاختبارات بعض الشهادات يقومون بتنصيب لينكس بدون واجهة رسومية ويطلبون منك أن تعمل وتحل المشاكل وتشغل الوظائف المهمة بواسطة سطر الأوامر ..

                  هذا ما أحببت أن أقوله هنا ..
                  وبخصوص المراجع هناك عدد من الكتب الرائعة لعل من أقدمها وأهمها كتاب لينكس الشامل لأستاذنا مؤيد السعدي:
                  http://www.daif.net/linux-book/ar/

                  وهناك كتاب ريدهات لأستاذنا فيصل يوسف :
                  http://www.linux4me.linuxac.org/books/rh9.pdf

                  كما قمت بإضافة كتاب إلكتروني (سيصدر بعد العيد مطبوعاً بإذن الله) للمتبدئين في توزيعة ماندريفا 2006 ..
                  http://linux4me.linuxac.org/books/mandriva2006.tar.bz2

                  وقد أضيف الفصل الأخير قبل الاندماج بأيام قليلة ولم يكن بإمكان الجميع الاطلاع عليه وهو :
                  http://almusaihij.googlepages.com/09.pdf

                  هذا ما استطعت أن أقدمه لكم .. ونعلم أن التقصير كثير ..
                  لكن لا تنسوا أننا في بداية المشوار وصحيح أن لينكس ليس جديداً .. لكننا - كعرب - نحن الجديدون عليه ..
                  لذلك لا تستغربوا قلة المصادر .. وليست المسألة استكبار ولا استدبار بل كل لاه بنفسه
                  وستمرون بهذه المرحلة قريباً إن شاء الله .. لكن ابتعدوا عن الفيرتشوال ماشينز
                  استخدموا لينكس وحاولوا أن تفرضوا أنفسكم عليه وتفرضوه على أجهزتكم .. بياناتكم المهمة انقلوها على أقراص سيدي أو فلاش ميموري .. لكن لا تجعلوها العقبة في طريق تعلمكم .. فالأجهزة الافتراضية (الفيرتشوال ماشينز) ليست مجدية لمن يريد أن يتعلم ..

                  خالص تقديري ،،
                  التعديل الأخير تم بواسطة خـ(Khalid)ـالد; الساعة 29-09-2006, 02:17 PM.
                  قال تعالى : {ولو أن أهل القرى آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والأرض} (سورة الأعراف 96)
                  http://ma3refah.net/393348.png
                  سجل في عداد مستخدمي لينكس من خلال زيارة هذا الموقع :
                  http://counter.li.org/enter-person.php

                  تعليق


                  • #10
                    السلام عليكم
                    جزاك الله خيرا استاذ خالد
                    شجعتني من جديد للينكس
                    بعد ان بدأت انساه او اتناساه
                    :two_smileys:

                    تعليق


                    • #11
                      المشاركة الأصلية بواسطة rabihkhali
                      السلام عليكم
                      جزاك الله خيرا استاذ خالد
                      شجعتني من جديد للينكس
                      بعد ان بدأت انساه او اتناساه
                      :two_smileys:
                      وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
                      أشكرك أخي رابح على دعوتك وأسأل الله لي ولك ولكل مسلم المغفرة والفردوس الأعلى من الجنة ..

                      أخي الكريم ..
                      أنا في يوم من الأيام كنت أوزع نسخ لينكس على كل من عرفت فيستخدمونها فترة ثم يقلعون عنها لأنهم اعتادوا الوجبات السريعة والجاهزة التي تقدمها لهم مايكروسوفت ..
                      لكن كلنا يعلم أن الوجبات السريعة ليست هي الغذاء المفيد ..
                      كذلك هو لينكس خاصة والمصادر المفتوحة عامة ..
                      اقرأوا رخصة GPL وستعلمون كيف أنها قد أعدت لخدمتك أنت كمستخدم نهائي وذللوا في سبيل رضاك كل الصعوبات لدرجة أنهم وقفوا حتى في وجه براءات الاختراع إن كانت ستحد من استخدامك طالما أن في العمل المطلوب براءة الاختراع عليه جزء ولو بسيط من البرامج الحرة ..

                      اعلموا أنكم كمن يتعب في بناء منزل خاص به يقيه ذل الإيجار ويمنحه الأمان ..
                      نحن نتعلم لينكس الآن ونستخدمه كمستخدمين عاديين .. ثم يتطور الأمر إلى مستخدمين خبراء .. ثم إلى معلمين ثم إلى مطورين ..
                      الفرص التي تتحقق لخبراء لينكس ليست كالتي تتحقق لغيرهم واسألوا من شئتم وهذا أبو خالد يعرف هذا وقد حدثني أكثر من مرة عن فرص فريدة وبرواتب مغرية ..

                      صدقوني والله إن المستقبل للمصادر المفتوحة وسترون خلال السنوات القليلة القادمة ..
                      لأن الناس باتوا يدركون حجم المصيبة ويحسبون مقدار الخسائر وتصلني رسائل كثيرة من تقنيين ورجال أعمال يسألون عن الكيفية التي يستفيدون فيها من المصادر المفتوحة ..
                      حتى ولو لم ينفذوا شيئاً من ذلك .. لكن مجرد وجود الفكرة يعني أن هناك توجه قادم ..
                      من استخدم لينكس قبل سنتين أو ثلاث كان يعاني من دعم اللغة العربية (للقراءة) فقط يريد أن يقرأ .. ثم تطور الأمر إلى المطالبة بالكتابة .. الآن أصبحت أغلب توزيعات لينكس تتوفر بدعم كامل للغة العربية حتى الواجهات ..
                      مشاكل المودم بدأت تنتهي من خلال حلها ببعض البرامج التي تستخدم تعريفات ويندوز كالتي أضيفت لأربيان وجواثا ..
                      بل تعدى ذلك إلى الاتصال عن بعد (الويرلس) ..
                      يعني هناك تطور رهيب وبسرعة أذهلت الشركات التجارية ولو أطلعتكم على ما عندي من محاولات لصرفي عن الكتابة في مجال المصادر المفتوحة .. لذهلتم .. لكني أدخر ذلك للوقت المناسب ..
                      عموماً ليس هذا موضوعنا ..

                      يا جماعة يجب أن نضحي وأن نبدد اليأس وحالة الإحباط التي تواجهنا ..
                      حاولوا أن تتغلبوا على مشاكلكم أو على الأقل حاولوا الحصول على حلول ..
                      اليوم ويندوز وجدت طريقة للكشف عن النسخ غير المرخصة وغداً ستباع النسخ محمية بعتاد (دنقل) ..
                      يعني بدأت حركات التضييق .. فقد كان بيل غيتس تاركاً الحبل على الغارب ليحقق الانتشار والقضاء على الخصوم المتمثلين بشركتي IBM ونظامها OS/2 ، وشركة إبل ماكنتوش ونظام الماك .. وقد نجح في التغلب والحصول على أكبر حصة من سوق أنظمة التشغيل .. والآن ماذا تبقى لديه وقد وقع العديد من العقود طويلة الأجل مع مؤسساتنا الحكومية بمليارات الدولارات ..
                      طبعاً لن أحدثكم عن كيفية حصول مثل ذلك فهي طرق لا تخفى على اللبيب منكم .. فنحن بني يعرب عندنا الولاء لأوطاننا وحرصنا على مصلحتها بدرجة لا توصف

                      عموماً أنا قلت وأطلت وحتى لا يمل القارئ .. سأكتفي بهذا القدر .. فالحديث بهذا المجال ذو شجون ..


                      صياماً مقبولاً ،،
                      قال تعالى : {ولو أن أهل القرى آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والأرض} (سورة الأعراف 96)
                      http://ma3refah.net/393348.png
                      سجل في عداد مستخدمي لينكس من خلال زيارة هذا الموقع :
                      http://counter.li.org/enter-person.php

                      تعليق


                      • #12
                        المشاركة الأصلية بواسطة a.adlyy
                        أخي الكريم kingsendbad
                        انا برضه جديد جدا فى اللينيكس
                        بل انا دلوقتى مش مسطب لينيكس على الجهازأصلا
                        سطبت قبل كده سوزي 10 وكانت بدايتى مع الللينكس
                        وكانت بداية غير ظريفة :bigsmile: وحصلي فيها مشكلة بعد ماسطبت وتمام واشتغلت بيه يومين تلاته كده
                        طبعا بخبط فيه ويخبط فيا وبلاد تشيلنى وبلاد تحطنى :bigsmile: مره واحده الجهاز وقف
                        فى ايه ؟؟طبعا مش عارف الجهاز مابيدخلش على الشاشة بتاعة اختيار نظام التشغيل اللى فى البوت
                        ايه الحل مش عارف
                        وطبعا لا عارف ادخل لا على اللينيكس ولا على الويندوز طيب أحاول انزل ويندوز من جديد مافيش
                        طيب سوزي من جديد مايكملش
                        الجهاز مش قاري الدرايفات أصلا
                        حطيت المشكلة دي على المنتديات العربية عشان حد يجاوب مافيش (طبعا كنت بنزل سايبر بتاع واحد صاحبي عشان ادخل على المنتديات دي)
                        عملت موضوع بنفس المشكلة على منتدى لينيكس كويتشانز ولا الهوا ماحدش أسعفنى غير بعد خراب مالطه
                        رحت مفرمت الهارد ومقسمه من جديد وخسرت كل الداتا اللى كانت عليه واللى كانت مهمة جدا بالنسبة لى ومن يومها مانزلتش لينكس تانى على الجهاز
                        بعد كده دخلت على لينكس كويتشانز لقيت واحد رد بكلام معناه ان ده بسبب ان برنامج الgrub وقع وعايز يتسطب تانى
                        وطبعا الرسالة اللى كانت بتجيلي كان معناها كده بس صاحبك طبعا مش عارف ايه الgrub ده
                        البرنامج ده زي المالتى بوت كده فى الويندوز يقرا كل انظمة التشغيل اللى على الجهاز ويدخلك على اللى انت عايزه منهم
                        طبعا كانت تجربة سيئة للغاية فى حياتى الكومبيوترية:bigsmile: بس طلعت منها بحاجه مهمة جدا
                        ان سواء كان العيب منى أو من النظام أو من الخبراء المعاونين فانا لازم أوصل فيه للى انا عايزه
                        أوصل فيه للنقطة اللى لما أقف عندها أقول ده عيب من النظام مش منى انما غير كده يبقى العيب منى انا
                        من حوالى اسبوعين جبت برنامج فيرتشوال ماشين (VM WARE WORKSTATION)بيعمل جهاز وهمي على جهازك هخصصله مساحة ان شاء الله وانزل عليه أى توزيعة وابدأ معاها واحدة واحدة
                        بس مش حهدأ ان شاء الله غير لما اوصل فى اللينيكس للمستوى اللى يرضيني وميزة البرنامج ده ان لو حصل أى حاجه مش هتأثر على الجهاز بتاعى ولا الهارد لأنى أكأني شغال على جهاز منفصل تماما
                        وطبعا كل العند ده والرغبة دي فى تعلم اللينكس يشفعله ويدعمه بقوة مميزات اللينيكس التى لا تعد ولا تحصى
                        لأنه نظام فعلا بيحترم عقلية اللى بيستخدمه والله المستعان
                        بالنسبة لكترة مشاكله فده سببه إن معظم اللى بيتعامله معاه هنا مبتدئين فطبيعى تكتر الاسئلة والشكاوى
                        زي مبتدئين الوندوز بالظبط ساعات تلاقى واحد جاى يسئلك ازاى تسطب الياهو مثلا :bigsmile:
                        طبعا أنا وجعتلك دماغك بس قلت أهي فرصة أقول اللى في قلبي بعد اللى حصلي :eviltongue:
                        وبرضه أسلى عنك ان مش انت الوحيد اللى بتقايله مشاكل بالشكل ده
                        وتحياتي ياباشا

                        هذه هي مشكلتنا احنا تعودنا في الويندوز ان اي مشكله تواجهنا = فورمات للجهاز طيب والبيانات والملفات اللي في الهارديسك.

                        تعرف ان في اللينكس ما يسمى لايف سي دي " نظام يعمل من السي دي مباشرة" يعني كان ابسط حل انك تشغل جهازك من لايف سي دي ونتقل بياناتك المهمه..

                        وكمان كان بامكانك تجرب نظام لينكس بواسطة لايف سيدي بدون ما تسطبه على جهازك. او باستخدام برنامج فيرشول مشين زي ما قررت تعمل.

                        لكن معليش يقول المثل "كل دقه بتعليمة". ارجو اننا نستفيد من اخطاءنا ونتعلم.

                        انا حصل معي نفس الشي تماما. لكن بعدين رجعت الوم نفسي على تسرعي في الفورمات. واصبح دائما الفورمات اخر الحلول عندي.

                        اسف اذا ثقلت عليكم.

                        والسلام ختام.

                        تعليق


                        • #13
                          بالعكس geo_saleh
                          كلامك عين العقل ..

                          لا حرمك الله الزينة التي زينك بها ..
                          قال تعالى : {ولو أن أهل القرى آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والأرض} (سورة الأعراف 96)
                          http://ma3refah.net/393348.png
                          سجل في عداد مستخدمي لينكس من خلال زيارة هذا الموقع :
                          http://counter.li.org/enter-person.php

                          تعليق


                          • #14
                            جزاكم الباري وزوجكم الحواري
                            وسأبقى على الطريق مهما طال
                            :captain:

                            نسيت ان اقول اسمي ربيع
                            لكن اتمنى ان اكون رابح الفردوس الاعلى
                            ولجميع امة سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام

                            تعليق


                            • #15
                              اخي العزيز خالد المشرف العام - بصراحة من خﻻل مرورك على هذه المشاركة انت عملت على ان اكون 100% رجل لينكس ومهما كان اليأس ومهما كانت المصاعب فمن خلالك ومن خلال المشرفين واﻻعضاء القدامى سنستمر وسنضرب اليأس بارجلنا وسنكون ان شاء الله بالمستقبل مساعدين للاعضاء الجدد (بالرغم انني لسا شهر باتعامل مع باللينكس)

                              تحياتي
                              [Dxr3 - Optibase videoplex plus - Skystar2
                              -Twinhan. vp1020 - VDR 1.7.16 mythtv 0.24 -ubuntu 10.04

                              تعليق

                              يعمل...
                              X