إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال بخصوص نسخة بى سى يونكس

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • سؤال بخصوص نسخة بى سى يونكس

    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمه الله
    انا بكتب دلوقتى من نسخة بى سى يونكس بعد نجاحى فى تنزيلها من النت وحرقها على سى دى بس عندى مشكله فى طريقة التثبيت المشكله عبارة عن انى كل ما احاول اختار البارتيشن اللى انا عايز انزلها عليه لو اخترت hda5 الى هيا الدى عندى ومساحتها 30 جيجا بيقعد يعمل حاجات غريبة غير اللى فى الشرح سواء اللى فى المنتدى هنا او اللى فى الموقع الرسمى وطبعا مش عارف اصور الصورة اللى بتظهر ﻻن مفيش كابتشر سكرين زى الويندوز الفقر القديم داهية ﻻ ترجعه المهم اخترت فى المرة التانية انى انزلها على المساحة الفارغة لو حتى على الهارد كله مهو فاضى ومش هتفرق معايا بس برضة مش بيكمل مع ان النسخة سليمة 100 % ان شاء الله طيب بعدين انا عايز افهم اية حكاية الصفحة اللى زى الموت باد اللى اسمها KWrited - Listening on Device
    ومكتوب فيها كﻻم كتير زى كدة مثﻻ

    Message from [email protected] at Mon Aug 6 13:51:33 2007 ...
    localhost kernel: CPU0: Running in modulated clock mode

    Message from [email protected] at Mon Aug 6 13:52:28 2007 ...
    localhost kernel: CPU0: Temperature above threshold

    يعنى اية انا مش فاهم المهم انا عايز طريقة لتثبيت النسخة مع انى راجعت طريقة التثبيت فى المنتدى هنا وفى الموقع الرسمى بس لو حد يحل المشكله اللى عندى او حتى يفهمنى اية السبب ؟
    تحياتى
    Ellord Bido
    http://www.alawfa.com/AyatImages/50_16.gif

  • #2
    مبروك ياغالى على التوزيعة الجديدة

    يا أخى البى سى لينوكس من أسهل التوزيعات فى تنصيبها

    أنت بس اعمل لها بارتيشن 10 جيجا .... ext3 ..... واعمل لها سواب linux swap حسب الميمورى عندك .... ومادام عندك مساحات اعمل لها سواب 2 جيجا

    وفى التنصيب اختار البارتيشنز المانيوال .... و2 كليك على بارتيشن التنصيب وليكن hda1 ...... واختاره للروت ؛ يعنى /

    وكل شىء هيمشى معاك سيستيماتيك

    مبروك ياغالى .... وواحده واحده وهتبقى محترف


    just a User innately
    اللهم اهدنا إلى الطيب من القول ؛ واهدنا إلى صراط الحميد

    تعليق


    • #3
      المشاركة الأصلية بواسطة Samir Aser مشاهدة المشاركة
      مبروك ياغالى على التوزيعة الجديدة

      يا أخى البى سى لينوكس من أسهل التوزيعات فى تنصيبها

      أنت بس اعمل لها بارتيشن 10 جيجا .... ext3 ..... واعمل لها سواب linux swap حسب الميمورى عندك .... ومادام عندك مساحات اعمل لها سواب 2 جيجا

      وفى التنصيب اختار البارتيشنز المانيوال .... و2 كليك على بارتيشن التنصيب وليكن hda1 ...... واختاره للروت ؛ يعنى /

      وكل شىء هيمشى معاك سيستيماتيك

      مبروك ياغالى .... وواحده واحده وهتبقى محترف
      الف شكر يا سمسم بس انت عارف انى لسه نونو ليونكس وبعدين شغل التقسيم وhda و swap دول مش عارف ازاى فانت علمنى ازاى اعمل الحاجات دى وخاصه السواب ينوبك ثواب
      http://www.alawfa.com/AyatImages/50_16.gif

      تعليق


      • #4
        المشاركة الأصلية بواسطة ellordbido مشاهدة المشاركة
        الف شكر يا سمسم بس انت عارف انى لسه نونو ليونكس وبعدين شغل التقسيم وhda و swap دول مش عارف ازاى فانت علمنى ازاى اعمل الحاجات دى وخاصه السواب ينوبك ثواب
        بسم الله الرحمن الرحيم

        المفروض انك اكتسبت الخبرات دى من زمان

        عموما ...... يمكنك تقسيم الهارد بمنتهى السهولة - وبلاش وسائل اللينوكس فى ذلك - استخدم أسطوانة الهيرنز Hiren's boot cd

        أسطوانة صيانة بوت مساحتها حوالى 75 جيجا .... ابحث عنها فى منتديات الويندوز .... وهتلاقيها وهتلاقى شرحها ؛ وهى سهلة الإستعمال

        بعد ماتحملها احرقها على أسطوانة لوحدها

        ولما تحب تقسم الهارد عندك ؛ ضع الأسطوانة فى السيدى روم ؛ واعمل بوت من السيدى روم بحسب البيوس عندك

        هتلاقى فيها خيارات .... منها البارتيشنز يعنى تقسيم الهارد اختار الأكرونيك .....بلاش البارتيشن ماجيك ..... وهتلاقى الأمور سهلة

        اتعب نفسك شويه

        أصل بصراحة اللينوكس نظام المحترفين ...... يعنى اللى عندهم خلفية جيدة عن تشغيل الكمبيوتر

        وعلى رأى المثل .... لما تحب تلعب جيمز العب ع الويندوز .... ولما تحب تشتغل ع الكمبيوتر مافيش غير اللينوكس



        just a User innately
        اللهم اهدنا إلى الطيب من القول ؛ واهدنا إلى صراط الحميد

        تعليق

        يعمل...
        X